Chianti

Czy wiesz, że …
CHIANTI i CHIANTI CLASSICO – to toskańskie wizytówki włoskich win.
Niestety bywają to wina od dość niskiej jakości, przez średnia półkę, po wina najwyższych lotów. Napis Classico (serce regionu) robi tutaj zasadniczo wielką różnicę, a bywa, że gdy dodamy jeszcze napis Riserva (długo starzone w beczce), zaczynamy się wznosić na poziom bliski jakości (nie smakowi, bo to troszkę inny styl) win typu Brunello di Montalcino.
Problem z jakością Chianti bierze się z dość luźnej formuły jego zrobienia. Podstawą jest szczep sangiovese (90 % minimum w Classico … często 100% ), ale to najprostsze i tanie może mieć nawet 10 % białej malvasii, przy tym nie musi dojrzewać w beczkach. Najlepsze więc Chianti Classico Riservy mogą poleżeć kilkanaście lat. A te najtańsze są najlepsze, gdy jeszcze młode.


Chianti Classico jest jak serce Włoch, region przepięknych miast: Sieny i Florencji. Jedna z najstarszych stref upraw m( od 1716 ). Formuła słynnego Chianti powstała ponad 100 lat temu. Dzieliła się ona na dwa typy: 1. proste Chianti przeznaczone do picia jako młode i tanie wino oraz 2. wersję ambitną, która dojrzewa w beczkach czekając w piwnicach na rozlanie do butelek.
Do 1967 roku Chianti było pospolitym winem, z kiepskim aromatem. Było po prostu tanim winem sprzedawanym w pękatych, otoczonych słomką butelkach, noszących lokalnie nazwę Fiasco.
W latach 70 -tych XX wieku, nastąpiła winiarska rewolucja – powstały m.in. słynne „Super-Toskany”. W 1984 roku Chianti otrzymało DOCG. Przestawiono się na leżakowanie Chianti w beczkach z dębu francuskiego, co daje winu korzenny i czasem waniliowy aromat oraz zmiękcza szorstkość garbników. Zaczęto zmniejszać wydajność z hektara – to sprawiło, że jakość owocu wzrosła.
Podsumowując:
DOCG Chianti – zazwyczaj jest to niższa półka: orzeźwiające, świeże, ostre i owocowe. Rzadko, ale bywają RISERVA, które są bliskie charakterem Classico.
DOCG Chianti Classico – nasycone, aromatyczne, bogate, o zdecydowanym charakterze. Najlepsze wina Włoch dla wielu amatorów sfermentowanego soku z winogron. Najlepsze RISERVA ( ok. 2 lat i dłużej w beczce ) – Znak rozpoznawczy CZARNY KOGUT na banderoli.
Ten czarny kot to znak/symbol pewnego stowarzyszenia skupiającego większość producentów dobrego chianti. To także pamiątka i wspomnienie po pewnej legendzie średniowiecznej.
Mieszkańcy Florencji Sieny rywalizujący od dziesiątek lat o prymat regionu, w końcu stwierdzili, że dość walk i rozlewu krwi. Ustalili, że danego dnia, gdy rano zapieje kogut, z każdego miasta wyruszą rycerze naprzeciw siebie – i tam gdzie się spotkają, będzie przebiegać granica strefy wpływów. W Sienie wybrali tłustego, dobrze odżywionego koguta do porannego „kukuryku”, ale we Florencji niedożywioną, chudą i wygłodniałą kogucinę, która w środku nocy w końcu nakarmiona zaczęła piać ze szczęścia, że się najadła! W ten oto sposób rycerz z Florencji wystartował o wiele wcześniej, docierając prawie pod bramy Sieny.
I tak czarny kogut stał się symbolem regionu…

Może Ci się również spodoba